התור להיעזר בתור - שגרת קורונה
אנחנו נמצאים בתקופה של חזרה לשגרה. אומנם שיגרה קצת שונה, אך יחד עם זאת כל החנויות כבר נפתחו. הקמעונאים וקהל הלקוחות צריכים להתרגל למציאות שונה – מציאות בה השיח מתנהל דרך מסיכות ובמרחק והכניסה לחנות מוגבלת לפי גודל החנות. המציאות הזאת מייצרת הזדמנויות רבות ואחת המסקרנות שבהן היא ניהול התורים בכניסה לחנות.
אחד הנושאים המרתקים בקמעונאות הדיגיטלית נקרא "נטישת עגלה" – השלב בו הלקוח מחליט לוותר על הקנייה ולנטוש את התור. קמעונאים רבים משקיעים מחשבה ואמצעים רבים כדי להחזיר את הלקוח לתור בכדי שישלים את הקנייה שלו. והנה, המציאות החדשה, הביאה את עולם התורים לכל החנויות הקמעונאיות. ההגבלה בכמות הנכנסים לשטח החנות ייצרה תורים בכניסה לחנות. ברם, בניגוד לעולם הדיגיטלי בו ניתן לזהות ולתקשר עם רבים מהלקוחות הנוטשים, בעולם החנויות הפיזי, לקוח שינטוש את "העגלה" והתור בכניסה לחנות ככל הנראה לא יחזור אליו במועד מאוחר יותר וגרוע מכך, הקמעונאי לא ידע על עצם האובדן.
עמידה בתור
בטרם אתעסק בהזדמנות שהביאה איתה המציאות החדשה, צריך להבין את המשמעות הפסיכולוגית של עמידה בתור. במוח של הלקוח התור מחולק לשניים – "זמן ההמתנה" לפני קבלת השירות ו"זמן השירות" תוך כדי קבלת השירות. הדוגמה הברורה ביותר, הינה התור לקופה בסופר. בעוד זמן השירות נתפס כזמן אקטיבי ולכן תחושת הזמן של הלקוח לא נפגעת, ב"זמן ההמתנה" בו הלקוח פסיבי ורק ממתין, תחושת הזמן נפגעת וכל שניית המתנה מתורגמת במוח של הלקוח ל-3 שניות. המצב מחמיר החל מהדקה השנייה של "זמן ההמתנה" וככל שפרק הזמן בו הלקוח ממתין גדל.
כשלקוח ממתין לקבל שירות מתרחשים במוחו שני תהליכים מקבילים:
- הכרה שהוא זקוק לשירות.
- הכרה בצורך לשלם ב-זמן, טרם קבלת השירות.
שני התהליכים הללו ניצבים בכל זמן ההמתנה על המאזניים תוך בחינת האיזונים ביניהם. ככל שהצורך לשירות גדול יותר מהצורך בזמן, הלקוח ימשיך להמתין. למארג השיקולים הזה נוסף עוד שיקול אחד משמעותי והוא תחושת בזבוז הזמן – ככל שלקוח ימתין זמן ארוך יותר היכולת שלו לוותר על ההמתנה תפגע כי לתחושתו הוא הפסיד זמן יקר. כתוצאה מכך, הלקוח לא יעזוב את התור אבל מידת שביעות הרצון שלו תיפגע ונקודת ההתחלה של זמן השירות תהיה נמוכה.
תור כהזדמנות
המשמעות המיידית של הבנת התנהגות הצרכנים בעת ההמתנה בתור היא הצורך לתת מענה יעיל לתור שנוצר בכניסה לחנות. אנשי המכירות חייבים להבין שהתור בכניסה לחנות, הפך להיות החלק שפותח את מסע הקנייה שעובר הלקוח.
והנה הגענו להזדמנות הנפלאה שנפלה על הרשתות הקמעונאיות בגלל הקורונה.
התור בכניסה לחנות הינו מסננת מדהימה של הלקוחות הנכנסים לחנות. בעוד בעידן הישן, גם מטיילים נכנסו לחנות "רק כדי לראות" ו/או להעביר את הזמן, הרי שבעידן החדש, העמידה בתור תגרום לחלקם לוותר, כי התשלום של הזמן בעת ההמתנה אינו שווה לצורך לראות את המוצרים. המסקנה המתבקשת מכך היא שהעומדים בתור, בעצם ההחלטה לעמוד, מצהירים בפני עובדי החנות שהם מעוניינים לקנות. מוכנות הקנייה שלהם גבוהה יותר.
מתוך ההבנה הזאת, הרשתות הקמעונאיות חייבות לייצר פעולות שיגרמו לזמן ההמתנה לשירות להיות חוויה נעימה.
התהליך של הפיכת זמן ההמתנה לשירות לחווית לקוח מהנה, צריך להתחיל עם הכניסה לתור בברכת שלום. בהדרכות שביצעתי בעולם הקמעונאות הישן, שמתי דגש רב על ברכת השלום וההזדהות של איש המכירות ובימים אלו המשימה הזאת חשובה עוד יותר. על איש המכירות לסמן ללקוח שהוא רואה אותו, במיוחד בזמן שהוא ממתין (עוד בטרם הכניסה לחנות).
יתרה מכך, איש המכירות צריך להבין שבעצם ההצהרה של הלקוח "אני רוצה לקנות" מתעוררת גם הציפיה שלו מאיש המכירות להיות מקצועי. הוא רוצה לקבל חוויה הולמת לזמן שהוא משקיע ואשר כולל את ההמתנה מחוץ לחנות. לכן, מעבר להזדהות וברכת שלום, כבר בזמן ההמתנה, כדאי להפעיל את הלקוח ולהכינו לקבלת השירות. פעולה שכזאת תייצר שני גלי הדף. בגל הראשון, תחושת הזמן של הלקוח בעת ההמתנה לא תהפוך לשלילית ובגל השני כשהוא יגיע לקבלת השירות, הוא יקבל שירות מקצועי יותר שייקצר את זמן השירות ויאפשר לזמן המצטבר להיות קצר באופן יחסי ויעיל בצורה מקסימלית.
עכשיו התור לפתרונות
דרך אחת לניהול זמן המתנה אקטיבי הינו שימוש במערכת ניהול תורים חכמה, שמאפשרת ללקוח להירשם לתור ולהמשיך להסתובב בקניון, מבלי לעמוד פיזית בתור, עד שהלקוח שלפניו נכנס לחנות. כתוצאה מניהול תורים שכזה, הלקוח מרוויח את זמן ההמתנה שלו לביצוע פעולות אחרות ומידת שביעות הרצון שלו עולה.
פתרון אחר, להפוך את זמן ההמתנה לאקטיבי, הינו הכנסת הלקוח לעולם ה-On-Off ע"י שימוש בטלפון הסלולרי שלו לביצוע שאלון זיהוי צרכים מותאם לחנות. בדרך זאת, כשהלקוח ייכנס לחנות, לאיש המכירות כבר יהיה את המידע הנדרש כדי להציג ללקוח את המוצרים המתאימים לו על פי זיהוי הצרכים שנעשה.
שני פתרונות אלו, הינם חלק ממגוון פתרונות שניתן ליישם בחנויות, בכדי להפוך את התור בכניסה לחנות לכלי יעיל לשיפור תהליך המכירה והגדלת סלי הקנייה. כיועץ ומלווה של חנויות, אשמח לסייע בהתאמת הפתרון הנכון לעסק שלכם בכדי לשפר את חווית הקנייה של הלקוח ולהגדיל את המכירות שלכם.
אכן מאמר מענין מאד, ניתן להרחיב גם להיבטים נוספים של הסוגיה החשובה הזו, במיוחד בעידן מגיפת הקורונה.
יישר כוח לך נועם לדרמן, תחזקנה ידיך. יואל שאול